דילוג לתוכן

נחל ערוגות בעקבות המפל הנסתר

אבשלום שיטרית |
26/02/2024

עדכון חשוב הבלוג נכתב בזמן שהייתה גישה אל כל המסלול , כיום נחל ערוגות פתוח עד הבריכה הראשונה (מסלול של כ20 דקות לכל כיוון).

לא יודע מה אתכם, אבל כשאני שומע שיש מפל שמנסה להסתתר, אני רוצה למצוא אותו. כך יצא שביום יפה ובהיר, ארזתי את האחיין בן ה-14 שלי שבא להשתעמם קצת מול נוף אחר, ויצאנו לטיול בים המלח בנחל הכי יפה ומיוחד בשמורת עין גדי האדירה – נחל ערוגות. התוצאות לפניכם.

 

שמורת עין גדי שבארץ ים המלח, היא מהמרתקות והייחודיות שיש לאדמה המקומית להציע לנו.

היא מלאה במים מתוקים וקרירים בצורות שונות, נופים דרמטיים, הרים אימתניים, מסלולי הליכה מגוונים, מפלים בגבהים שונים, נחלים שמשנים את זרימתם בהתאם לעונה, בעלי חיים נדירים, פיוז'ן של צמחייה טרופית וים תיכונית או בקיצור – יש לנו לצד כל המורכבות בארץ, גם טבע מטורף שמבקש לפצות אותנו ביופי הטהור שלו. 

תגיד, זו עונה מתאימה לטיול בים המלח?

אחד היתרונות הכי מבורכים שיש באזור ים המלח הוא מזג האוויר. המשפט הזה ככה כמו שהוא בטח מרים כמה גבות אבל כשחושבים על זה לעומק ומבחינות מסוימות – טיול בים המלח ובאחד המסלולים שמסביב הוא משהו שבא בחשבון בכל עונות השנה, למעט ימים בהם הנחל סגור בגלל שיטפונות. הכל עניין של היערכות מקדימה.

מה שאני מנסה בגדול להגיד, זה שמזג האוויר הוא ממש לא תירוץ בשביל טיול בים המלח. מכיוון שלכל עונה יש את היופי ואת הייחודיות שלה. בחורף מזג האוויר נעים יותר, הטבע בשיאו והמים זורמים בעוצמה גדולה יותר, בקיץ לעומת זאת, נסתפק בקלישאה המוכרת – בסופו של כל מסלול מדברי מסתתר מפל קריר.

טיול במדבר

אל המדבר ומעבר לו, תחילת המסלול בנחל ערוגות.

אז מה עושים? טיול בים המלח. לוקחים מלא מים בלי קשר למצב השמש (3 ליטר לבנאדם), חובשים כובע, מרכיבים משקפי שמש, מורחים קרם הגנה (אם צריך), חותכים אבטיח (או תותים אם חורף), לוקחים את כל המשפחה ויוצאים לטיול בים המלח. מסלול קליל בנחל ערוגות שבסופו, כאשר תעמדו מתחת למפל והמים יפלו עליכם קרים ונעימים, תבינו שזה פשוט היה שווה את זה. ממש שווה את זה.

נחל ערוגות

המסלול בכחול-לבן בנחל ערוגות.

היכרות זורמת עם נחל

אורך המסלול שאותו אציג לפניכם הוא כ-4 ק"מ, הוא מעגלי (הלוך-חזור באותה הדרך), יש בו 2 אפשרויות כניסה למים – אחת לאחר 15 דקות והשנייה בסוף המסלול, ויותר מהכל – הוא מהווה מסלול ברמת קושי קלה שלגמרי יתאים לטיול משפחתי מוצלח.

להגעה: בנסיעה דרומה על כביש 90, כ-15 דקות אחרי המחסום הצבאי, נגיע לשמורת הטבע עין גדי. נחלוף על פני בית ספר שדה עין גדי וכן על פני נחל דוד, ונפנה ימינה בכיכר בעקבות השילוט לנחל ערוגות, נחלוף על פני מפעל המים עד שהכביש יוביל אותנו לרחבת החניה הגדולה של מתחם נחל ערוגות. בווייז – נחל ערוגות.

המסלול: יש כניסה אחת מסודרת אל מתחם נחל ערוגות ואל תחילת המסלול שלנו. כבר בהתחלה הנוף המדברי, ההרים העוצמתיים וערוץ הנחל שביניהם יזכירו לכם איפה אתם נמצאים. יש משהו בהרגשה הזו של ללכת ללב המדבר הלוהט, ועוד לצפות למצוא מפל מים קרים בסופו, שקצת נוגד את ההיגיון הבריא ואולי דווקא בגלל זה, כשמוצאים את המפל הנסתר – ההתרגשות גדולה.

נתחיל את ההליכה וכבר לאחר כמה דקות נראה שהשביל מתפצל ל-2 סימוני שבילים: השביל האדום – שביל עילי שמתפתל דרך ההרים, חולף מעל המפל הנסתר ומגיע בסופו לבריכות העליונות.

השביל הכחול – השביל התחתון שעובר בערוץ הנחל ודרך המים, עד שמגיע למפל הנסתר, זה הוא גם המסלול בו בחרנו ובכל מקרה, השבילים נפגשים לפחות פעמיים לפני המפל הנסתר כך שאפשר גם לשלב ביניהם. 

שני טיפים חשובים: תגיעו עם נעליים נוחות להליכה במים (או סנדלים), וקחו מפה בכניסה למסלול.

כ-15 דקות לאחר תחילת המסלול, נגיע כבר למקור המים הראשון, המכונה המגלשה. מדובר בבריכת אבן קטנה ויפה, אליה אפשר להיכנס ב-2 דרכים. הראשונה בירידה כמו בסולם, בעזרת ידיות אחיזה שהותקנו בסלע. השנייה היא הסיבה לשם שקיבלה הבריכה – מגלשת אבן טבעית שמובילה היישר לתוך המים. מישהו אמר מימדיון?

נחל ערוגות

מים כבר לאחר 15 דק' הלכה, המגלשה בנחל ערוגות.

לאחר שנרגענו מהטבילה הראשונה אפשר להמשיך עם הסימון הכחול. נמשיך בהליכה של ק"מ וחצי נוספים אשר חלקם בתוך המים, עד שתשמעו רחש מבין ההרים, כמו תופים עדינים בקצב מהיר, קול המים שנופלים מגובה של 10 מ' אל בריכה רחבה וצלולה, אותה עוטפים ההרים כמו יהלום ולמפל הם העניקו את האופי, של מפל נסתר ויפהפה, כמו שרק דברים נסתרים יכולים להיות.

זה הזמן להוציא את האבטיח, את המצלמה, את האוויר ואת בקבוקי המים שבתיק. כנסו למים להתקרר מעט, המים בטמפרטורה מושלמת והמפל הוא אחד המעסים הכי מבוקשים באזור, תשאפו מלוא אוויר מהשקט והיופי הזה, בעלי חיים מיוחדים יבואו לברך אתכם לשלום (אל דאגה לא משהו מלחיץ) והעולם יראה לכם ולו לרגע אחד, כמו כדור אוטופי שנע לאט בגלקסיה לצלילי מוזיקת מעליות.

נחל ערוגות

הדרך בסימון כחול לבן, קצת לפני המפל.

מנקודה זו במפל הנסתר, אפשר להמשיך לבריכות העליונות היפהפיות. אנחנו בחרנו במפל כנקודת הסיום שלנו ומכאן חזרנו על עקבותינו, באותו השביל ועד לנקודת הסיום של המסלול שלנו ברחבת החניה.

נחל ערוגות

הנה אתה. המפל הנעלם בנחל ערוגות.

 

נחל ערוגות

לקפוץ למים? ברור שכן. נחל ערוגות.

 

קצת פרטים מדבריים

כמה דברים חשובים שכדאי שתדעו לגבי נחל ערוגות. הוא פשוט אחד כזה שאוהב שכולם יודעים.עי

שעות פתיחה: (שעון קיץ) ימים א'-ה' ושבת בין השעות 8:00-17:00.

בימי שישי וערבי חג עד 16:00.

שימו לב – הכניסה לשמורה נסגרת שעתיים לפני שעת הסגירה של האתר. מומלץ לתאם הגעה באתר של רשות הטבע והגנים, זה יבטיח לכם את הכניסה לשמורה כולה.

תשלום: מבוגר 28₪, ילד, חייל ואזרח ותיק 14₪, סטודנט 24₪.

זו שמורת טבע, לכן כמובן שאסור להדליק אש, אסורה כניסת כלבים והכי חשוב – אסור ללכלך, תעשו טובה לעולם, לעצמכם ולכל מי שיטייל בנחל אחריכם וקחו את הזבל שלכם, אתכם.

 

הנחל שסטה מדרכו

נכון שנחל ערוגות לגמרי נראה נחל ביישן, כזה שמסתיר את המפל שלו. אבל בינינו, נחל ערוגות לא תמיד היה כזה והאמת, שיש בו יותר משנראה לעין.

למשל, אורכו כ-40 ק"מ וראשיתו באזור ההתנחלות אפרת שבגוש עציון. משם ממשיך הנחל מזרחה כ-8 ק"מ עד שנכנס למדבר – קטע זה נקרא בערבית 'ואדי ג'חר' שפירושו 'הנחל הנחבא בחורו' וזאת בעקבות המערות הרבות במקטע זה שבהן התגלו שרידי פעילות של האדם הקדמון.

משם חותך הנחל במפתיע לכיוון דרום-מזרח למסע של 30 ק"מ נוספים, אוסף בדרך נחלים רבים לאגן הניקוז שלו ובמדבר יהודה הוא שוב פונה מזרחה והופך לקניוני ומפותל אף יותר – מקטע דרך זה נקרא 'ואדי אלע'ר' – נחל שיח אברהם, בעקבות שיחי אברהם הרבים שגדלים באזור.

בק"מ האחרונים שלו לפני ים המלח נופל הנחל כ-500 מ' לקניון עצום. חלקו האחרון והעמוק ביותר של הנחל נקרא 'ואדי אלעריג'ה' והפירוש – 'הנחל שסטה מדרכו'. אכן, מדובר בנחל עם אופי.

ועדת השמות הממשלתית (מסתבר שיש דבר כזה) קיבעה את שמו של הנחל בשמו העברי המוכר לנו היום – נחל ערוגות.

נחל ערוגות

בא לי משהו טעים וקרוב

למקרה שסיימתם את המסלול ונפתח לכם הרעב, או שאולי סתם בא לכם גלידה, או חלילה שכחתם לקנות מים לפני המסלול – אל דאגה, אפשר לספק את הדודא.

מתחם 'דודא' הוא המזנון המחודש שנמצא ממש בכניסה לנחל דוד הסמוך (2 דקות נסיעה צפונה מערוגות) ויש בו את כל מה שיכול לבוא לכם טוב כמו קפה חם או קר, גלידות, ציוד טיולים, מזכרות ובגזרת האוכל – פיצות, סלטים וכריכים שבאים בול. יש גם מקומות ישיבה, שולחנות פיקניק ולא מעט פעמים שתשבו שם יבואו לבקר אתכם שפני סלע או יעלים מקומיים. תגידו להם שלום יפה, יכול להיות שגם הם היו בדודא לאיזה טילון.

לסיכום – טיול בים המלח עם מים לכל המשפחה

נחל ערוגות בעיני ובעיני רבים אחרים, הוא אחד הנחלים היפים והמיוחדים שיש לנו בארץ.

השילוב של מים מתוקים, נופים מדבריים, החי והצומח שבנחל ערוגות – משרה אווירה קסומה שאפשר למצוא רק בטבע.

אוכל ממסעדת דודא

 

 

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

על המפה