דילוג לתוכן

שמורת טבע עין גדי

שיתוף מקום

עין גדי היא שם מיתולוגי. היא שם שרק אומרים אותו ומיד עולים בראש זיכרונות מהטיול השנתי בכיתה ה', שברירי מידע על הכפר הקדום שהיה פה לפני אלפיים שנה, סיפורים על דוד שהתחבא פה משאול המלך, כרמי עין גדי המוזכרים בשיר השירים. תמונות של יעלים ושפני סלע, של מפלים גבוהים ושל שפע בלתי נתפס של מים בלב מדבר.

ואכן, שמורת טבע עין גדי היא כל אלו – ויותר. היא מכילה כמה מהמקומות היפים ביותר בארץ, שרידים ארכיאולוגיים מרגשים, צמחיה ייחודית, מגוון של בעלי חיים וסיפורים מרתקים. לא מפתיע שהיא אחד ממקומות הטיול האהובים ביותר על ישראלים ועל תיירים כאחד.

מה כוללת שמורת הטבע עין גדי
לשמורה כמה חלקים: נחל דוד, נחל ערוגות, בית הכנסת העתיק, תל גורן ו-5 מעלות המטפסים אל רמת המדבר.

נחל דוד – נתחיל מהפופולרי שבהם – הנחל שקיבל את שמו מדוד המלך. אגב, המשפחה המלכותית נמצאת סביב לו – מצד אחד הר ישי, אבי דוד, ומן הצד השני הר צרויה, על שם אחותו של דוד. הנחל זכה לפופולריות שלו הודות לשילוב של יופי מרהיב וטיול נגיש ונח. מעטים המקומות המדבריים שבהם תוך הליכה קצרה וקלה תזכו להגיע ללב טבע פראי. נחל דוד ניחן בשפע של מים, מפלים גבוהים שבוקעים מלב האדמה ומזרימים מים צוננים, ששהו מאות שנים בין אבני המדבר, היישר אל המטיילים הצמאים לקצת קרירות. הטיול בנחל דוד נע בין נופים מדבריים מלאי הוד, לפינות קרירות בהן קירות האבן עטופים צמחיה ירקרקה הידועה בשם "שערות שולמית" (על שם "השולמית", הדמות הנשית המוזכרת בשיר השירים).

חשוב לדעת! ניתן לטייל בחלקו התחתון של הנחל בלבד, או לטפס גם אל חלקו העליון, בהתאם לזמן ולרמת הקושי שאתם מעוניינים בה. החלק התחתון של הנחל מונגש, וניתן לטייל בו בקלות עם כיסא גלגלים או עגלת תינוקות. החלק העליון הוא למיטיבי לכת וכולל הליכה מרובה, חלקה בשמש.

בנחל דוד נמצאות כמה פנינות טבע מיוחדות, ששווה להכיר בביקור הבא שלכם באזור: מעין עין גדי, שלידו גם טחנת קמח קדומה. מערת דודים היפיפייה, שלאחר שתרדו אליה תגיעו אל בועה קסומה ומנותקת. המקדש הכלכוליתי – שרידי מקדש בין כ-5,000 שנה. גב חלון – קפסולה של אבן עם בריכה קטנה וחלון היישר אל הכחול של ים המלח. שימו רק לב, שהבריכה היא עונתית – היא מתמלאת אחרי השיטפון הראשון, ומתייבשת במהלך הקיץ.

נחל ערוגות – זהו אחד הנחלים הגדולים במדבר יהודה, שזורם כל השנה, תוך שהוא חוצה את המדבר ואת מצוק ההעתקים ויוצר מפלים ונביעות מרהיבים ביופיים. ההליכה בנחל משלבת בין קטעים יבשים וקטעים מרעננים של הליכה מהנה בתוך המים הצוננים. הנחל רצוף בריכות קטנות, המאפשרות מנוחה ורחצה. אם תצליחו להגיע עד לקטע הקרוי "הבריכות העליונות", תזכו לראות את אחד החלקים היפים ביותר בנחל – בריכות גדולות, שלוות ושקטות, הנחות בין סלעי ענק לבנבנים. לאורך הדרך סביר להניח שתפגשו שפני סלע ויעלים. אם תרימו את העיניים תבחינו בעופות דורסים וציפורים, ומבט חודר אל המים יפגיש אתכם עם סרטנים ומינים שונים של חיות מים זעירות.

בית הכנסת העתיק – בעין גדי התקיים בעבר ישוב גדול, שתושביו התפרנסו בעיקר מחקלאות ומגידול צמח האפרסמון המסתורי. שרידיו של הישוב הזה, ובמרכזו בית הכנסת, נמצאים באמצע הדרך בין נחל דוד ונחל ערוגות. הממצא החשוב והמרגש בבית הכנסת הוא רצפת פסיפס ובה כמה כתובות מעניינות. האחת היא קללה שתוטל על מי שיגלה את "סוד הקריה" – כנראה סוד גידול האפרסמון. השנייה היא רשימת הדורות מאדם עד יפת ורשימת המזלות.

תל גורן – התל נמצא סמוך לבית הכנסת העתיק וניתן לטפס ממנו אל מעין עין גדי, אך לפני שתתחילו לטפס, עצרו ליד האנדרטה שבו, המוקדשת לצעירים שנהרגו פה באחד מין האסונות הטרגיים ביותר. ב-1942 יצאו חניכי השומר הצעיר לטיול בים המלח. באחד הלילות הם נרדמו בתל גורן מסביב למדורה, עד שלפנות בוקר הלהבות הציתו את אחד המזרונים והבעירו רימוני יד שהוטמנו בתוכו. בפיצוץ נהרגו 7 חניכים ומדריך ונפצעו 14 חניכים. כשנה לאחר מכן הוצבה במקום אבן ועליה מילותיו של נתן יונתן – "עובר אורח, דום! כאן נפלו בעליית השומר-הצעיר למצדה פסח תש"ב. הם פלסו נתיבות, המסע לא עצר מלכת". ב – 1972 הוצבה במקום גם אנדרטה בצורת ספסל עגול, סמל לישיבה סביב המדורה.

מעלות עין גדי – 5 שבילים מוליכים מן הנחלים אל רמת ההר: מעלה ישי, מעלה עין גדי, מעלה בני המושבים, מעלה האיסיים ומעלה צרויה. אלו שבילים תלולים וקשים המיועדים למיטיבי לכת וההליכה בהם אסורה בימים של עומס חום.

החי והצומח בעין גדי
חלק גדול מהקסם של עין גדי הוא הצמחים ובעלי החיים המיוחדים שהפכו את עין גדי לביתם. המטיילים בשמורה יפגשו בקלות את היעל הנובי. בעבר היה היעל בסכנת הכחדה, אך לאחר מאמצי שימור רבים, כיום ישנו בעין גדי העדר הגדול ביותר בארץ, והם מסתובבים בשבילי השמורה ללא חשש מבני האדם. חשוב לדעת – אסור להתקרב אל היעלים ובוודאי שאסור להאכילם. הקרבה של חיות הבר אל בני האדם יוצרת בהם תלות, שבסופו של דבר פוגעת בהתנהגות הטבעית של החיות, ולעיתים אף גורמת לפציעתן. בעל חיים נוסף וחביב שקל לראות בשמורה הוא שפן הסלע, המדלג בין הסלעים. בין היונקים בשמורה נמצאים גם זאבים, תנים, שועלים ובעבר גם נמרים. במחלקת הזוחלים תמצאו פה מינים שונים של עקרבים ונחשים, ובמים תגלו סרטנים, חלזונות צפרדע הנחלים ועוד. חלק מן החיות האלו הן אנדמיות, כלומר, ניתן למצוא אותן רק באזור עין גדי. המפורסמת שבהם היא הטריסטרמית – הקרויה על שם החוקר הנרי בייקר טריסטרם, שגילה אותה במאה ה-19.

בעל חיים אחד שבטוח תפגשו במהלך הטיול הוא השפירית – לכאורה מעופף פשוט, אבל מבט מעמיק יגלה בה עדינות ויופי שברירי. אחד מעובדי השמורה ערך לאחרונה מחקר על השפיריות בארץ, ובעקבות המחקר שלו קיבלה האקדמיה 65 שמות חדשים לשפיריות שונות (למרבה ההפתעה השמות עד עכשיו היו "שפירית אדומה", "שפירית כחולה" וכו'. בשמורת עין גדי נמצאות מעל 30 מינים שונים של שפיריות. מוזמנים לנסות לגלות אותן.

הצמחייה בשמורה ייחודית גם היא. מן הצד האחד צמחיה מדברית אופיינית כמו מורינגה ושיטה ומן הצד השני צמחיה הזקוקה לשפע של מים, כמו שערות שולמית, שרכים שונים ועוד.

על פי הנחיות משרד הבריאות, הכניסה לאתרי רשות הטבע והגנים היא ברישום מראש בלבד דרך אתר רשות הטבע והגנים.

לפרטים: 08-6584285

פרטים כלליים על המקום
מיקום על גבי מפה
צרו איתנו קשר
מייל|st-eingedi@npa.org.il כתובת| על כביש 90 (ים המלח) כקילומטר אחד צפונית לקיבוץ עין גדי. כתבו בוויז: שמורת טבע עין גדי.
טלפון|08-6584285
שעות פעילות|

שעון קיץ:
בימים א' - ה' ושבת: 17:00 - 08:00
בימי שישי וערבי חג: 16:00 - 08:00

שעון חורף:
בימים א' - ה' ושבת: 16:00 - 08:00
בימי שישי וערבי חג: 15:00 - 08:00

בערב ראש השנה ובערב פסח: 13:00 - 08:00
בערב יום כיפור: 13:00 - 08:00

השאירו פרטים ונחזור אליכם
חוויות נוספות שעשויות לעניין אותך
מקומיים
משך: 01:00 שעות

דרך הצבע

רונית היא דמות יוצאת דופן - אמנית צבע וטבע ,דוגלת בסביבתנות, מנחת התנסויות בארץ ים המלח ומלווה סדנאות אמנות. יוזמת דרך...
מקומיים
משך: 01:00 שעות

הצ'אנס

הצ’אנס זו פנינת ים המלח, מסעדה משפחתית מקומית שעושה חסד למרכיבים הישראליים שגדלים סביבה. המסעדה נמצאת בצומת אלמוג, רק 25 דקות...
מקומיים
משך: 01:00 שעות

יקב צוף

אליעזר ודגנית בר שדה, מחלוצי היזמות התיירותית בערד ובאזור, מזמינים אתכם לביתם לביקור ביקב צוף. היקב ייחודי מאוד ומייצר יין אורגני...

השארו מעודכנים

    על המפה