דילוג לתוכן

גן לאומי קומראן

שיתוף מקום

פארק (גן לאומי) קומראן הוא אחד האתרים הארכיאולוגיים המרתקים והמשמעותיים בישראל. אלפי תיירים מגיעים אליו כל שנה כדי להכיר מקרוב את ראשיתה של הנצרות ואת המקום בו נמצאו המגילות שמוגדרות כממצא הארכיאולוגי החשוב ביותר שהתגלה במאה העשרים! זהו אתר יוצא דופן, שהמאורעות שהתרחשו בו ובסביבתו לפני כאלפיים שנה, השפיעו על העולם כולו.
כדי להבין את קומראן צריך לחזור אחורה בזמן, אל אחת התקופות הקריטיות בחייו של העם היהודי, ואל ימיה הראשונים של הדת שתהפוך שנים ספורות אחר כך לנצרות – תקופת בית שני. תקופה דרמטית שתשנה את מהלך ההיסטוריה, הן ליהדות והן לנצרות העתידה להיוולד.
הביקור במקום יחשוף אתכם לסיפור של כת מסתורית, ארכיאולוגים נחושים, מגילות ששרדו במדבר אלפי שנים ולידתה של דת חדשה. הסיפור המדהים הזה שוכן בתוך אחד המקומות היפים ביותר – עם הפנים אל ים המלח, והגב אל מצוק ההעתקים המשובץ עשרות מערות מסתוריות. אבל בואו נספר את הסיפור החשוב הזה, לפי הסדר.

האיסיים
לא הרבה ידוע על הכת המסתורית שחיה פה ועל אורח החיים שלה. אפילו השם שלה לא ממש ברור. בחלק מן המקורות הם מוזכרים כ"אנשי כת המדבר" או "אנשי היחד", בחלק הם מכונים האיסיים, "כת הצדק" או בפשטות "כת קומראן".
ידוע שהם ראו בטבילה ובטהרה טקס חשוב, ואכן ניתן למצוא באתר שרידים של מקוואות רבות, הרבה מעבר למקובל בישובים אחרים מאותו הזמן. הם חיו חיי צניעות ואפילו סגפנות, בזו לשחיתות ולעושר חומרי, האמינו בחיי שיתוף והיו אנשים משכילים מאוד. חלק גדול מיומם הוקדש ללימוד ולכתיבה. תזכרו את זה, עוד נחזור לזה בהמשך הסיפור.
באתר ניתן לראות שרידים רבים המעידים על אורח חייהם המיוחד – חדר אסיפות, חדר אוכל משותף, בתי מלאכה וחדרי ספרים. לאחר המרד הגדול נכבשת קומראן על ידי הרומאים, והכת המרתקת נעלמת.

יצא לחפש עז ומצא אוצר
הסיפור שלנו קופץ עכשיו כמה מאות שנים קדימה. קומראן נטושה ורק שבטים בדואים מסתובבים בה מדי פעם. כל זה משתנה בשנת 1946. נער בדואי שיצא לחפש עז שטעתה בדרכה, זרק אבן אל תוך מערה ושמע צליל של חרס נשבר. הוא מגלה במערה כתבי יד עתיקים, אוסף אותם ומשפחתו מציעה אותם למכירה בשוק בבית לחם. כאן מתחיל סיפור הרפתקאות סוער ומלא צירופי מקרים (או שלא..). סוחרי העתיקות לא הבינו את גודל הממצא המונח לפניהם, והמגילות עוברות מיד ליד, מסוחר אל סוחר, עד ששומע עליהן הפרופ' אליעזר ליפא סוקניק ומחליט לרכוש אותן. בכ"ט בנובמבר 1947, ביום הכרזת האו"ם על מדינת ישראל, מגיע הפרופ' לבית לחם ומצליח לרכוש 3 מגילות.
בעקבות הגילוי מתחילים הבדואים לחפש מגילות נוספות באזור קומראן והם מוצאים עוד מגילות רבות, ב – 11 מערות שונות.
בשנת 1954 מתפרסמת מודעה בעיתון בארה"ב על מכירה של מגילות ממדבר יהודה. יגאל ידין, ששהה באותו זמן בארה"ב, ממהר לרכוש אותן ומגלה כי גם הן מקורן בקומראן.

המגילות
בשנים 1952-1956 החלו חפירות מסודרות בקומראן. האקלים היבש במקום היטיב עם השרידים והם השתמרו נהדר. בחפירות האלו גילו חלק גדול מן המבנים שניתן לראות היום באתר וגם בית קברות גדול ובו כ-1,200 קברים. אך גולת הכותרת של הממצאים במקום הן המגילות, שהוכתרו כתגלית הארכיאולוגית הגדולה ביותר של המאה ה-20.
מה מיוחד כל כך במגילות האלו? אלו כתבי היד העבריים הקדומים ביותר, הם מתוארכים למאות הראשונה והשלישית לספירה והן שופכים אור על אחת התקופות החשובות והסוערות בחיי העם היהודי. בנוסף, מספרן הרב והעובדה שהם השתמרו בצורה טובה מאפשרת לחוקרים ללמוד בצורה מקיפה יותר על התקופה.
בין המגילות החשובות אפשר למצוא נוסח שלם של ספר ישעיהו, "מגילת הנחושת" המספרת על אוצר חבוי, מגילת ההודיות ומגילת "מלחמת בני אור בבני חושך". כל המגילות נמצאות היום בהיכל הספר בירושלים ומומלץ מאוד להשלים את הביקור בקומראן בצפייה במגילות.

הקשר לנצרות
קומראן היא גם אבן שואבת להמוני תיירים נוצרים או חובבי היסטוריה שמגיעים לראות אותה. עדויות רבות מעידות על קשר הדוק בין האיסיים שישבו פה לבין האנשים שהיוו את ראשיתה של הנצרות. אורח החיים של האיסיים היה דומה מאוד לאלו של הנוצרים הראשונים, וגם עיקרי אמונתם היו דומים – צניעות, הסתפקות במועט, חיי שיתוף. אחת הדרשות המפורסמות של ישו – דרשת האשרי דומה מאוד לאחת הדרשות שנמצאו במגילות בקומראן. גם פאולוס, אחד משני השליחים הבכירים של ישו מצטט בברית החדשה קטע על בני אור ובני חושך, הלא הם האיסיים, אנשי קומראן. נוסף על כך, ידוע כי יוחנן המטביל הטביל את ישו בקאסר אל יהוד, סמוך מאוד לקומראן. כל אלו הופכים את קומראן לאתר בו אפשר בקלות להתחבר ולהרגיש את ימיה הראשונים של הנצרות, שבאותם ימים עדיין לא נפרדה מהיהדות, ועשתה את צעדיה הראשונים בעולם.

הביקור באתר
בכניסה לאתר ישנו חדר הקרנה קטן בו ניתן לצפות בסרט על ההיסטוריה של קומראן, משם יוצאים למוזיאון קטן ובו חלק מן התגליות שנמצאו במקום והמחשה של צורת החיים של האיסיים. משם יוצאים אל סיור מעגלי בין השרידים הארכיאולוגיים שבמקום. בנקודה מסוימת באתר ניתן לצפות במערה מספר 4, המערה המפורסמת בה נמצאו רוב המגילות. מומלץ מאוד להצטייד בכניסה במכשיר עם הדרכה קולית, הזמין בכמה שפות, ובעזרתו לשמוע בכל נקודה עוד פרק מההיסטוריה הדרמטית של המקום המיוחד הזה.

על פי הנחיות משרד הבריאות, הכניסה לאתרי רשות הטבע והגנים היא ברישום מראש בלבד דרך אתר רשות הטבע והגנים.

לפרטים: 02-9942235

פרטים כלליים על המקום
מיקום על גבי מפה
צילום:default
צילום:default
צרו איתנו קשר
מייל|gl-komeran@npa.org.il כתובת| צפון ים המלח. נוסעים על כביש 90 וליד קיבוץ קלי"ה פונים מערבה לפי השילוט. כתבו בוויז: פארק (גן לאומי) קומראן
טלפון|02-9942235
שעות פעילות|

שעון קיץ:
בימים א' - ד' ושבת: 17:00 - 8:00
בימי חמישי: 19:00 - 10:00
בימי שישי וערבי חג: 16:00 - 8:00

שעון חורף:
בימים א' - ה' ושבת: 16:00 - 08:00
בימי שישי וערבי חג: 16:00 - 08:00

בערב ראש השנה ובערב פסח: 13:00 - 08:00
בערב יום כיפור: 13:00 - 08:00

השאירו פרטים ונחזור אליכם
חוויות נוספות שעשויות לעניין אותך
מקומיים
משך: 01:30 שעות

סיורי ג'יפים במדבר - Jeepers Desert Jeep Tours

אלן, מורה דרך מוסמך ונהג טיולים מנוסה שמטרתו היא להאיר לאנשים את הקסם והפלא של המדבר שלנו. אלן לוקח ידע היסטורי...
מקומיים
משך: 01:00 שעות

יקב צוף

אליעזר ודגנית בר שדה, מחלוצי היזמות התיירותית בערד ובאזור, מזמינים אתכם לביתם לביקור ביקב צוף. היקב ייחודי מאוד ומייצר יין אורגני...
מקומיים
משך: 01:30 שעות

שורשים

שורשים הנו מרכז רוחני מדברי בניהולו של ליאור אוקנין, איש חזון ומעשה שמאמין באחדות ואהבת המדבר. מגוון ההיצע של מרכז...

השארו מעודכנים

    על המפה