דילוג לתוכן

צדים שיטפונות במדבר יהודה

אבישג איילון |
21/11/2021

אנחנו יושבים בסבלנות ליד הגדה של נחל ערוגות, מחכים בסבלנות, ומדי פעם עוצרים את השיחה כדי להקשיב אם המים מגיעים. לפעמים זה ייקח דקות ספורות ולפעמים שעות, אבל לנו לא אכפת, אנחנו יודעים מה הפרס שמחכה לנו בסוף. קודם יגיע הקול, בנחל ערוגות יהיה זה פכפוך עדין, בנחלים צרים ועמוקים יותר זה יהיה הדהוד עוצמתי, ומיד אחר כך, יופיעו המים. "הגל הראשון" הוא הגביע הקדוש של ציידי השיטפונות, מראה דרמטי ומרגש באופן מיוחד. כאילו הטבע נתן לנו הצצה אינטימית למעבדה של "איך נוצר שיטפון". מול העיניים שלנו הזרם החלש הולך ומתחזק, טיפה ועוד טיפה, ותוך דקות הוא הופך לזרם אדיר של מים שסוחפים איתם צמחים וסלעים, ולעיתים משנים ממש את תוואי השטח בנחל.

כילדים אהבנו ללכת לטייל בנחלים אחרי השיטפון. ההכרות האינטימית עם הנחל גרמה לכך שיכולנו לזהות איך השיטפון שינה את פני הנחל.

כאן בריכה שאהבנו התמלאה אבנים קטנות ונסתמה, וכאן דווקא זז סלע גדול ויצר בריכה חדשה. השיטפון הוא כח הטבע הגדול של המדבר, הוא מזיז ומארגן מחדש את הנוף, הכל כל הזמן משתנה וכל הזמן בזרימה.

גם הטבע מחכה לשטפון. אחרי הקיץ הארוך והיבש, המים מביאים איתם חיים. זרעים שחיכו באדמה היבשה סופגים עכשיו כמויות גדולות של מים, והם מתעוררים לחיים. בחורפים גשומים במיוחד אפשר לראות מרבדי פריחה מכסים את המדבר בשלל צבעים.

חוץ מהשיטפונות בנחלים הגדולים, אם תיסעו לאט ותביטו היטב תוכלו להבחין במצוק ההעתקים במפלים וזרמים במקומות שונים. מרחוק זה ממש נראה כאילו ההר נוזל. תופעת טבע מרהיבה נוספת היא ה"פטריה" בים.

מי השיטפון החומים והסמיכים מבוץ וסחף נשפכים אל ים המלח הכחול והצלול, ויוצרים מראה דמוי פטריה חומה.

לאט לאט יתערבבו החום והכחול עד שהים יחזור למראה הטורקיז הרגיל שלו.

איך

שיטפון במדבר נוצר או על ידי מטח חזק, קצר ועוצמתי של גשם, או ירידה ממושכת מאוד של משקעים. בשני המקרים האלו, הקרקע לא מסוגלת לספוג את כמויות המים, והם מתחילים לזרום על פניה. היות ופני השטח במדבר הם בדרך כלל נקיים מכמויות גדולות של צמחיה ודברים שיכולים לחסום את שטף המים, נוצר במהרה גל גדול שמתקדם במהירות לכיוון ממערב למזרח, לנקודה הנמוכה ביותר, בה הוא נשפך אל ים המלח.

מתי

קשה מאוד לחזות מתי יופיעו שיטפונות במדבר יהודה, בעיקר בגלל שהמקור לשיטפון לא יהיה בדרך כלל גשם מקומי, אלא דווקא גשם במקומות הגבוהים יותר – הרי ירושלים וחברון הם לרוב המקור לשיטפונות בצפון ים המלח ובמצפה רמון בדרום ים המלח. כלל האצבע הוא ששיטפון יישפך אל ים המלח כ 3-4 שעות אחרי שהחל לזרום בנקודה הגבוהה.

איפה

כמה מקומות מומלצים לצפייה בשיטפונות בים המלח:

נחל אוג – נוסעים לכיוון הישוב מצפה יריחו, עוברים את נבי מוסא ומגיעים לגשר העובר ממש מעל ערוץ הנחל. נקודה מושלמת לצפייה בשיטפון.
נחל קומראן – המפלים הגבוהים של הנחל הופכים אותו לאחד המקומות היפים והמומלצים לצפות בהם בשיטפון. אפשר לצפות בו מכביש 90, או לעלות לכיוון גן לאומי קומראן ולהביט משם.
נחל דרגה – אחד הנחלים הגדולים והמרשימים! את השטפון אפשר לראות מכביש 90 מובטח לכם מראה מהפנט ומלא דרמה
נחל דוד ונחל ערוגות – שמורת הטבע סגורה כאשר יש התראת שיטפונות, ולכן אפשר לראות אותם כאשר עומדים על כביש 90, והשיטפון זורם ממש לידכם, חוצה את הכביש ונשפך לים המלח.
נחל חבר – הנחל נמצא כ-6 ק"מ דרומית לקיבוץ עין גדי, ואם הגישה פתוחה, אפשר פשוט לעמוד על הכביש ולראות את השיטפון זורם אל הים. הנחל בחלק זה רחב מאוד, והשיטפון יהיה רחב ורדוד יחסית.
נחל בוקק – אפשר פשוט להתמקם על הגשר שמעל הנחל, בחלק הסמוך לאזור המלונות בעין בוקק, ולהביט בשיטפון זורם ממש מתחתיכם.

מה להביא

ההמתנה לשיטפון עלולה להיות ארוכה, כדאי להביא ערכת קפה, משהו לאכול, כסאות מתקפלים ובגדים חמים כדי להעביר את הזמן בכיף. מומלץ מאוד גם להביא בגדים ונעליים להחלפה, כיוון שסביר להניח שתחזרו לרכב רטובים ומלאי בוץ. וכמובן, מצלמה וטלפון לתעד את כל היופי הזה.

 

כללי זהירות חשובים

  1. עשו עבודת הכנה – קראו תחזיות, בדקו איפה צפויים גשמים ובאיזה נחלים, אם אתם לא ציידי שיטפונות מנוסים, מומלץ מאוד להתייעץ עם בעלי ובעלות ניסיון. השאירו מידע אצל אדם אחר איפה אתם מטיילים ומתי אתם צפויים לחזור.
  2. המקומות המומלצים להתעדכן בהם לפני הטיול: השירות המטאורולוגי, אתר רשות הטבע והגנים, תחזיות מזג האוויר בתקשורת.
  3. אל תנסו לחצות דרכים שיש בהן זרימה, ברגל או ברכב. המראה עלול להטעות, וזרימה שנראית רדודה וחלשה יכולה להתגלות כחזקה, או להתגבר בשניות. בנוסף, הכביש עלול להיות מלא אבנים וסחף מסוכנים, וגם קרה ששיטפון שבר קטע בכביש. את כל אלו אי אפשר לראות, ולמרבה הצער תגלו אותם מאוחר מדי.
  4. בשום פנים ואופן אל תיכנסו לערוצי נחלים. הישארו תמיד במקומות גבוהים ורחבים.
  5. השאירו את הרכב במקום שאין בו סכנה לבוץ ושקיעה.
  6. לעיתים קרובות המשטרה חוסמת כבישים ולא מאפשרת גישה לשיטפון. למרות האכזבה, הקשיבו להם וזכרו שהבטיחות חשובה מהחוויה ויהיו לכם עוד הזדמנויות רבות לראות שטפון, ובכל מקרה – בטוח ראיתם מראות יפים ונהניתם מהטיול אלינו!

שיטפון בנחל דוד

שיטפון בנחל קדם

שיטפון נחל ערוגות

 

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

על המפה