דילוג לתוכן

נחל תקוע -דרגה, ממלכות במדבר יהודה

אבישג זהבי |
04/05/2023

כשאנחנו חושבים על טיול במדבר אנחנו לא חושבים על טיול רטוב מלא בבריכות מים. כזה שחייבים לדעת לשחות כדי לעבור אותו. אבל המדבר טומן בתוכו הרבה סודות, ואחד מהם זה מים.

לאורך כל השנה אפשר למצוא בו ניסי מים פה ושם אבל בימים שאחרי שיטפונות זו חגיגה אמיתית. הנחל שנעשה היום מומלץ במיוחד כמה ימים עד שבוע שאחרי שיטפונות. חוויות המסלול ממש תלויה מתי הלכתם אותו, הוא יפה ומרשים כל השנה אך בשבוע של אחרי שיטפונות תפגשו גם מים טובים, בריכות שחייה ופריחה.

זה טיול מפתיע , מרגש, משחקי ויפיפייה שחושף לכם קצת מהסודות שמתגלים שמחליטים להיכנס לתוך המדבר. 

רגע לפני שנשאבים לעולם קסום ורטוב קצת פרטים טכניים… איך מגיעים ולאן?  

אנחנו נוסעים לטייל בנחל תקוע ונחל דרגה עליון. כדי להגיע לתחילת המסלול אנחנו נכוון את האוטו לחניון לילה נחל דרגה. נפנה בשלט לכיוון חאן מצוקי דרגות. כבר שם הקסם מתחיל,  הגיוני לגמרי שכל שנייה תרצו לעצור לראות את הנוף ואין סיבה שלא תעשו את זה . המסלול קצר ויש לנו את כל הזמן שבעולם. כשנסיים את העליות הכביש יהפוך לדרך עפר מסומנת ירוק, נמשיך איתה לאחר כמה דקות נראה מימין את החניון הלילה , אפשר להחנות פה ולהאריך את המסלול . אני ממליצה להיכנס עם האוטו עוד קצת פנימה עד שנגיע לפיצול ירוק אדום. האדום לכיוון ואדי משאש (עוד נדבר עליו) . בפיצול הזה אנחנו חונים ומתחילים את המסלול.

תצפיות בעליה למצוקי דרגות

הנוף מהדרך למצוקי דרגות.

אחרי שחינו את האוטו בפיצול אנחנו נמשיך ברגל עם השביל הירוק . כרגע אנחנו הולכים ברמה מדברית ומיוחדת וסביבנו רק מדבר מדבר ומדבר. יש! התחלנו, מעכשיו מומלץ להתמסר למה שהמדבר ארגן לכם. נמשיך  כ2.5 קילומטר על השביל הירוק עד שנגיע לפיצול עם שביל שחור לכיוון נחל תקוע. נגיד יפה שלום לשביל הירוק ונמשיך עם השביל הצר והשחור אל מעמקי נחל תקוע.

אחרי כ 20 דקות אל תוך הנחל נגיע לעיקול חד ומשם נתחיל ללכת בין קירות סלע גבוהים בתוך עולם אחר… תמיד שאני נכנסת לנקיק אני מרגישה איזשהו שקט מיוחד. ממש כאלו עברתי ליקום אחר, לעולם של פנטזיה רגעים כאלו שהטבע יודע לעשות את התפאורה הכי טובה שאפשר לייצר (חאן בים המלח). 

נחל תקוע נקיק נקיקים בנחל תקוע

אז תוך כדי שאתם הולכים בתוך היקום האחר לאט לאט יתחילו להגיע גם המים. בהתחלה נפגוש גבי מים קטנים ומרעננים בעיקר לכפות הרגליים- גובה ברכיים עד מותניים. אחרי בערך חצי שעה של הכיף הזה (אפשר לקרוא לזה טיול הכנה ) נעבר לחלק העמוק יותר והקניוני יותר של הנחל. 

לא הרבה זמן אחרי המעבר לחלק העמוק יותר נגיע למפל הראשון. יש בו יתדות שיעזרו לכן לרדת ואחר כך מגלשת אבן אל גב עמוק . אם באתם בזמן הוא מגיע כמעט עד צוואר לכן זה זמן טוב להכניס את הציוד לשקיות ולאטום את מה שלא אמור להירטב. 

מהגב הזה מחכים לכם שלל ברכות מים בגבהים שונים. כן כן, קראתם נכון פארק מים באמצע המדבר. מגלשות , סולמות. וכל זה בקניון מדברי באמצע שום מקום. יש רגעים כאלו שפשוט לא יכול להיות יותר טוב, איזה כיף שהוצאנו את עצמינו ונתנו לעצמינו את המתנה לחוות רגע כזה. 

נחל תקוע גב מים בנחל תקוע.

לאט לאט יתרחב ערוץ הנחל עד שנגיע לצומת שבילים. עד כאן הלכנו כ2.5 קילומטר. ברגע הזה אנחנו עוזבים את ממלכת תקוע ואנחנו עוברים לממלכת דרגה .

יציאה מנחל תקוע לנחל דרגה יציאה מנחל תקוע לנחל דרגה.

 

יש פה סלע כיפי ושמשי לשבת בו להתייבש ולתת לקסם שחוויתם עכשיו להיספג בגוף ולהטעין אתכם במלא אנרגיה. אחרי המנוחה אנחנו ממשיכים ללכת אל ממלכת דרגה. ממלכת דרגה מציע לכם הנאה אחרת אך לא פחות מרגשת. אנחנו נמשיך בשביל השחור .

משתזפים על הסלע ביציאה מנחל תקוע מתייבשים אחרי הגבים של תקוע על סל חם ונעים

חיות בנחל דרגה צבי מטייל איתנו בנחל.

 

אחרי כמה דקות של הליכה נגיע לצומת שבילים. נמשיך בשחור, השביל האדום הוא ואדי משאש, שם האוטו שלנו חונה. אפשר גם לעלות מכאן חזרה לאוטו אך השביל הזה הוא עלייה אתגרית וקשה לכן אנחנו נמשיך בשביל השחור שהוא טיפה מתון יותר.

נלך בשביל השחור בתוך נחל פתוח ויפה. יעלים, עצי שיטה, ציפורים, ומדבר במלא העוצמה. אחרי קצת זמן הליכה השביל יתחיל לעלות למעלה. זאת עליה גבוה אך אפשר לעשות אותה לאט עם מלא עצירות בדרך. יש לנו כקילומטר עליה וכל רגע  הנוף נהיה יפה ויפה יותר. בסוף העלייה נגיע שוב לפיצול עם השביל הירוק, נפנה שמלאה ונלך עליו כקילומטר עד האוטו.

הנוף מסוף העליה בנחל דרגה הנוף מסוף העלייה בנחל דרגה

כשתגיעו לאוטו יהיה לכם איזו מחשבה כזאת, מה זה באמת קרה? כן , כן זה קרה . דברים נפלאים קורים שיוצאים לטייל במדבר, רק צריך להתמסר אליו. והמדבר אוהב לקחת את הזמן. אז אני ממליצה לפני שאתם נכנסים לאוטו וישר נוסעים . לעצור לסיים את היום בנחת,  אתם יכולים לשבת בפאב של מצוקי דרגות או פשוט באחת מהתצפיות היפייפות שיש סביבכם. לשתות משהו קר לנשנש משהו ולהגיד תודה למקום ולטבע ולהבטיח לו שתחזרו לבקר ממש בקרוב.

בית קפה מצוקי בר, כשמו כן הוא, בר על המצוק, עם פינות ישיבה מפנקות ואווירה מגניבה הבר מציע מגוון עשיר של אלכוהול, שתיה קלה, מיצים טבעיים, קפה משובח, אוכל ונשנושים.

נחל תקוע מצוקי בר

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

על המפה