דילוג לתוכן

מסע מופלא לבטן האדמה – נחל פרצים ונחל סדום

אבישג זהבי |
16/03/2023

מסע מופלא לבטן האדמה – נחל פרצים ונחל סדום

נכתב ע"י: אבישג זהבי

בתור אחת שמטיילת המון, בעיקר במדבר. אני נפעמת כל פעם מחדש כמה עוד קסם, סודות, ופלאים יש בטבע שמסביבנו. כשהגעתי למסלול הזה- נחל פרצים ונחל סדום לא האמנתי! מסלול מעגלי של כ 12 ק"מ ארבע חמש שעות של הליכה נוחה ומרגשת.

רגע , מהתחלה. כדי להגיע לתחילת המסלול אנחנו נכוון את האוטו לחניון לילה הדרומי במישור עמיעז. המיקום במדויק הוא לנחל פרצים( מסלול טבעתי). נסע למפעלי ים המלח ורגע לפני שנגיע אליהם( אם אתם מגיעים מכיוון צפון) נחפש פניה ימינה עם השילוט "מערת הקמח, הר סדום, נחל פרצים" וסימון שבילים אדום . זאת דרך לכל רכב. אחרי שפנינו נמשיך עם הדרך האדומה , נעבור את החניון לילה , נמשיך עוד עם האדום עד שנגיע לשלט של חניה שם נתחיל את המסלול. 

את המסלול אנחנו מחילים בנחל פרצים. מהחניה של האוטו נבחין בשלט אדום שכתוב עליו נחל פרצים( מסלול טבעתי) שמפנה אותו מטה. כבר ברגע הראשון מתחיל הקסם של הטיול. אני מוצאת את עצמי עומדת באמצע שום מקום ורק מישור חום סביבי. ואני שואלת את עצמי אם אני במקום הנכון? הרי אמור להיות תצפיות ונקיקים וואדיות. קצת סקפטית התחלתי ללכת בשביל האדום. ממש דקה אחרי שמתחילים מבינים.

השביל האדום יורד לנחל פרצים. נחל צר ונקיקי שדפנותיו מאותרות בצורות בפסים צבעוניים בכל מיני צורות. ממש יצירת אומנות של הטבע! הצורות האלו נקראות "וורוות" באנגלית- (Varvot) . הן בעצם שכבות דקות וצבעוניות השכבה האפורה יותר חרסית שנסחפת בזמן שיטפונות וחורף, השכבה הלבנה היא המשקעים של הקיץ. לכשל משקעים. שכבה עבה ואפורה היא סימן לחורף גשום מאד שכבה דקה ואפורה היא חורף יבש. השכבה הלבנה היא הקיץ. הסלעים שמסביבנו הם בעצם מפות אקלימיות של אלפי שנים. איזה מגניב! עכשיו רוצו לנסות לפענח את הקירות. השכבות האלו אלסטיות מאד לכן הן מתפרקות וככה לאט לאט הן מתגבשות לעיטורים ולספירלות המופלאות שאנחנו רואים מסביבנו.

 נחל פרצים ונחל סדום   נחל פרצים ונחל סדום   

לא יאמן שלפני דקה היינו במישור מדברי שנראה לו ריק לגמרי. נמשיך בתוך היצרת האומנות הזאת כ2 ק"מ . תוך כדי שאנחנו מהופנטים מהקירות הנחל יפתח בהדרגתיות עד שנגיע לשביל רחב  (שמתאים גם לג'יפים). משם המסלול יקבל תפנית חדשה של הרים לבנים, שמאחוריהם הרים חומים ונוף משגע.

נחל פרצים ונחל סדום נחל פרצים ונחל סדום

נמשיך בתוואי הזה שמחים ומרוצים כ3 ק"מ ורגע לפני שנתחיל להתרגל מידי. ניפגש בסימון שביל שחור. ניפרד מהסימון האדום ומנחל פרצים . נגיד יפה שלום ותודה לנחל שהוא בדיוק מה שהוא. ונפנה לכוון השביל השחור במעבר  לנחל סדום.

נחל סדום היקר יודע להכניס אורחים, ממש ב "מובאת הכניסה" של הנחל נראה קירות מאותרים בצורות חדות וגאומטריות בצבע שחור. ההפך מהרכות הספירלית והלבנה של נחל פרצים. הצורות האלו הן בעצם גבישי מלח שהתקשו ועם השנים השחירו. אם תתקרבו, וכדאי שתתקרבו תראו בעצם שזה מלח. מותר ללק , לטעום להתפעל. זה נחל שיודע לעשות כניסה! בחיוך וגאווה שיצאנו לטייל נמשיך בשביל השחור  והעקלקל שעולה במתינות חזרה אל משור עמיעז.

נחל פרצים

שביל עקלקל נחל סדום

באיזשהו שלב השביל יתיישר ומסביבנו שוב יהיה מישור. פה זה רגע להיזכר שאנחנו לא חייזרים שנשלחו אל בטן האדמה וגילו יקום מקביל של קירות משוגעים. אלא פשוט אנשים רגילים שיצאו לטייל במדבר. אוקי,  אחרי שחזרנו חזרה למציאות המוכרת ורגע לפני שאתם מתבאסים שמעכשיו המסלול משעמם. נפנה שמאלה אל השביל הכחול שייקח אותנו אל תצפית הר סדום.

העלייה מתונה ,ומוצלת ברובה ובסופה יפתח מולנו נוף ים המלח המשגע והרי אדום. שבו שם כמה שתרצו. תנשמו את המדבר והים.

 וכשתהיו מוכנים תמשיכו ללכת בשביל הכחול על הרמה של הר סדום. כמה דקות אחרי תפגשו בשביל אדום. אתם יכולי ומוזמנים לפנות שמאלה ולעלות לתצפית כפתור או לוותר ולהמשיך על האדום ימינה עד שתפגשו שביל שחור בו נפנה ימינה לכוון מטה וחזרה לאוטו. על השביל השחור אנחנו ממשכים עד החניה כאשר מולנו הרים מדבר מרגיעים ומאחורינו כל היום היפיפה שעברנו. האוטו יחכו לנו בחניון ממש איפה שהתחלנו את המסלול.

כשאני מגיעה לטייל במקום רחוק אני אוהבת לפחות להישאר ללילה. ללכת לישון ולקום במקום אליו נסעתי. אז אם אכן נשארתם יש שפע של אופציות באזור ואפשר למצוא אירוח בכל סגנון שאתם אוהבים. ממלון ועד שינת שטח. אני רוצה להמליץ על מקום מותק בנאות הכיכר. החאן של שקדי, שאני מכירה והולכת אליו מאז שאני ילדה עם המשפחה ועד היום. מקום מיוחד עם אווירה שמחה רגועה, שמחה ופשוטה . יש אצלו אפשריות לינה בכל הסגנונות. חאן ומזרונים, חדרי אירוח .צימרים והכל משפחתי וביחד. ככה שאם אתם כמה משפחות עם רצונות שונים עדיין תכלנו לקבל את מבוקשתכם אבל גם לשבת ביחד בערב ובבוקר. לינק לחאן של שקדי

ואם אתם מעוניינים להישאר ללון באזור, בכיכר סדום יש מגוון רחב של מקומות לינה נהדרים בלינק הבא- לינה בכיכר סדום

חאן שקדי לינה אצל שקדי

וכמובן אי אפשר בלי ארוחה טובה בסוף יום טיול מהנה! מוזמנים לבדוק את הבשלנים המקומיים הבאים- מסעדות וקייטרינג בכיכר סדום

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

על המפה