דילוג לתוכן

גן לאומי תל-ערד

שיתוף מקום

בדרך לים המלח נמצא אחד מהאתרים המרתקים והחשובים בישראל, שאתם כנראה לא מכירים. בואו אתנו למסע בזמן, אל בין כתליה של עיר קדומה ומסתורית שמציתה את הדמיון. לרגע, גם אתם תהפכו לתושבי עיר מפוארת ושוקקת חיים, מוקפת בחומה ענקית ובליבה ארמון, וכשתשקיפו ממרום הגבעה אל מרחבי הנגב הקסומים, תוכלו גם אתם להיות חלק מהאימפריה עתיקת יומין.

בגן לאומי תל-ערד נחשפו שרידים מרשימים של עיר כנענית מבוצרת שהייתה הגדולה בנגב בתקופת הברונזה הקדומה (סביבות 3000 לפנה"ס), בחפירות התגלה מפעל מים קדום ורחב ידיים, מצודות מימי מלכי יהודה ואף שרידי מקדש יהודאי, שפעל בד בבד עם בית המקדש בירושלים. כל אלו ועוד מעידים על חשיבותה של העיר שסודותיה התגלו טפח אחר טפח.

אז הכינו את עצמכם למסע מסתורי וקסום בשרידיה של עיר המבוצרת בלב מדבר, שבבטנה טמונים סודות בני אלפי-שנים. 

מה באתר?
העיר הכנענית מוקפת בחומה רחבה, ולמרות שחלפו אלפי שנים מאז שלבה פעם, את סממני החיים הסוערים שהתקיימו תרגישו כבר בשער העיר.

בתי המגורים בעיר תוכננו כך שמי הגשם שניגרים על מדרון ההר נאספו במאגר מים – במרכזו נחצבה באר בעומס של 16 מטרים, ככל הנראה בתקופה הישראלית הקדומה.

בעיר ישנה חלוקה ברורה בין מבני הציבור לבין מתחמי המגורים, שם נמצאו ממצאים המלמדים על היקף הפעילות בעיר – חקלאות, מרעה, אמנות ומסחר.

הביצורים של תל-ערד נראים ממרחק רב גם היום, חומה בעובי 2.4 מטרים ובאורך 1,200 מטרים שהמומחים מעריכים שהגיעה עד לגובה של 5 מטרים, עוקבת אחר קו פרשת המים לאורכה של הגבעה.

במרכזו של הארמון, שכולל חדרים רבים, תאים וחצרות, נמצאה אסטלה פולחנית המרמזת על תפקידו השלטוני של המקום. בסמוך אליו, ניצבים מספר מקדשים, דומים לאלו שנמצאו בעין גדי ובמגידו, לידם נמצאו מצבות אבן, במות להקרבת קרבנות ואגני פולחן.

המקדש היהודאי: בפינה הצפונית-מערבית של המצודה נמצאו שרידי מקדש, ככל הנראה מקדש יהודאי שפעל מהמאה ה-9 עד סוף המאה ה-8 לפנה"ס, ונבנה על פי תכנית המשכן המתוארת במקרא. בית מקדש זה הוא אחד מהמעטים מתקופת המקרא – ופעל בד בבד עם המקדש בירושלים.

בית אלישיב:  סמוך לקיר המצודה הדרומי נחשף ארכיון ובו אוסטרקונים, רובם בכתב עברי קדום. 17 אוסטרקונים מוענו לאדם בשם אלישיב, כנראה מפקד המצודה בתל ערד. בבית נמצאו 3 חותמות הנושאות את שמו.

חניון לילה – החאן הכנעני
תל-ערד הוא גן לאומי הכולל חניון לילה המעמיד לרשות הלנים מבנה סגור ובו מזרנים וחימום, ביתני אירוח מאובזרים, מתחם לאוהלים פרטיים ומתחם קרוואנים. בחניון מי שתייה ושירותים, מקלחות חמות, פינת בישול, תאורת שטח, נקודות חשמל, ועוד.

החי והצומח
מלבד ערכו ההיסטורי של אתר תל-ערד, בשטח הגן הלאומי נמצאים כמה מיני צמחים ובעלי חיים נדירים.

זהו גבול התפוצה הדרומי בעולם של גביעונית הלבנון הגדלה בתל קריות הסמוך למקום, כמו-כן אם תגיעו בסוף פברואר תחילת מרץ, תוכלו לחזות בפריחתו של האירוס השחום, מין אנדמי (בלעדי) לצפון הנגב.

בגזרת בעלי-החיים, אם יתמזל מזלכם תוכלו לצפות בלטאה שנונית באר שבע, מין ייחודי לקרקעות הלס של צפון הנגב, ובירבוע הגדול – מכרסם קופצני ובעל זנב המסתיים בציצית, הנמצא בסכנת הכחדה בישראל.

לפרטים: 08-6992447

פרטים כלליים על המקום
מיקום על גבי מפה
צרו איתנו קשר
מייל|moked@npa.org.il כתובת| בצומת תל ערד הנמצאת על כביש 31 (ערד-צומת שוקת), פונים 2 ק"מ צפונה בכביש 2808 כתבו בוויז: גן לאומי תל ערד
טלפון|08-6992447
שעות פעילות|

שעון חורף:
א – ה וימי שבת 8:00 – 16:00
שישי 8:00 – 15:00
שעון קיץ:
א – ה וימי שבת 8:00 – 17:00
שישי 8:00 – 16:00

השאירו פרטים ונחזור אליכם
חוויות נוספות שעשויות לעניין אותך
מקומיים
משך: 02:00 שעות

מדורת השבט

מדורת השבט הנה חוויה קולינרית בלתי נשכחת ובשמה הציורי – משתה אבירים. דגנית ואליעזר בר שדה, מחלוצי ערד והתיירות באזור, מומחים...
שגרירי היסטוריה
משך: 01:00 שעות

מצפה מואב

מצפור מואב היא נקודת תצפית מפתיעה במיצגיה ובנופה, בתוך העיר ערד, בגובה של כ- 600 מטרים מעל פני הים. האמן...

השארו מעודכנים

    על המפה