דילוג לתוכן

מטיילים בשבילי ההיסטוריה

אבישג איילון |
03.05.2022

יום העצמאות הוא סיבה מעולה לצאת מהבית ולהכיר קצת יותר לעומק את סיפורה של המדינה, והפעם – דרך זווית מיוחדת. קבלו המלצה לסיור תצפיות לאורכו של ים המלח, שייקח אתכם דרך תחנות בזמן אל סיפורו של העם היהודי וסיפורה של הקמת המדינה. הסיור נע מצפון לדרום, אך כמובן שאפשר לעשות אותו גם הפוך, מדרום לצפון. הסיור קליל מבחינת רמת הקושי שלו, ואפשר לעשות ביום אחד את כל 4 התחנות שלו ללא מאמץ פיזי.

סיור אנדרטאות נשמע כבד, אבל זו דרך מדהימה ללמוד על ההיסטוריה, להתחבר לאנשים שעשו אותה ולתת להם כבוד. בין אנדרטה לאנדרטה אתם מוזמנים לשלב גם טבילה בים המלח או באחד המעיינות הקרירים באזור ולאכול באחד מבתי הקפה והמסעדות שבישובים.

תחנה ראשונה – אנדרטת הקודחים

לפני כשנה נחנך שביל חדש למרגלות החלק הצפוני של מצוק ההעתקים. השביל נקרא שביל המגילות, והוא עוסק בעיקר בסיפור המרתק של מציאת מגילות מדבר יהודה. אך באמצע השביל נמצאת אנדרטה המספרת סיפור ישן שעד כה לא סופר.

בקיץ הלוהט של 1938 הגיעה קבוצת עובדים אל צפון מדבר יהודה. המטרה שלהם הייתה לבצע קידוחי מים, שישמשו את הישוב העתיד להיבנות במקום, בית הערבה. את קבוצת הקודחים ליוו גם שומרים, אך על פי הנחיות השלטון הבריטי אסור היה להם לשאת את הנשק והם נאלצו להפקיד אותו בארגז נעול, ולהוציאו משם רק אם יש מתקפה.

ב-21.7.1938 בשעות אחה"צ החלה המתקפה שחששו מפניה. השקט המדברי הופר בקול יריות והתוקפים פרצו לאתר כשהם יורים לכל עבר. דקות ארוכות חלפו עד שהצליחו השומרים לפתוח את הארגז הנעול ולהגיב למתקפה, ועבור 4 מאנשי הצוות זה כבר היה מאוחר מדי: שלמה שוילי, אברהם זליקוביץ, אברהם עבדי-צדק וחיים יוסלביץ.

סלילת השביל החדש הייתה הזדמנות טובה לספר את סיפורם, ולתת כבוד לאנשים שהיו חלק משרשרת ההתיישבות במקום, ושסיכנו את חייהם על מנת שהיום יתקיימו פה ישובים פורחים ומתפתחים. אורך השביל כ-2 ק"מ, הוא אינו מעגלי ומסתיים בגן הלאומי קומראן.

אנדרטה

צילום: אלכס פיש, מתנדב רשות הטבע והגנים

תחנה שניה – האנדרטה לזכר יואב הלפנד

ב-12.1.1974 יצא יואב הלפנד, קצין מצטיין בסיירת שקד לטייל במדבר יהודה, טיול ממנו לא שב. לאחר יומיים של חיפושים נמצאה גופתו בנחל דרגה. לאחר שנלחם במלחמת יום כיפור, ושרד את הקרבות הקשים ב"מעוז בודפשט", הוא מצא את מותו דווקא כאן, באחד המקומות היפים והשקטים במדבר יהודה. לזכרו הוצבה במקום אנדרטה יפה בפשטותה – מוט ברזל וסביבו טבעות דרכן נשקף היפה שאותו אהב – נחל דרגה, ים המלח והרי מואב.

ההגעה למקום קלה מאוד וניתן להגיע ברכב כמעט עד לאנדרטה עצמה. בכביש 90 פונים אל מצוקי דרגות, פונים שמאלה בשילוט ל"מצפה נחל דרגה" וכ-600 מטר לאחר הפנייה תראו את האנדרטה.

הנוף במקום הוא אחת התצפיות היפות ביותר במדבר יהודה. ממרומי ההר נשקפים המדבר וההרים ולצידם מתחתר בעוצמה נחל דרגה. החיבור הדרמטי הזה בין המדבר והים, הפרשי הגבהים והצבעים העזים יוצרים נקודה מלאת רושם.

אנדרטה

צילום: אבישג איילון

תחנה שלישית – פינת האנדרטאות בקיבוץ עין גדי

בקצה הקיבוץ, בחלק הקרוב ביותר להר צרויה ומול הנוף של נחל ערוגות, ניצבות יחד 5 אנדרטאות. נתמקד הפעם בשתיים מהן, שתיהן של טייסים, אבל משני צבאות שונים.

באפריל 1973, יומיים לפני ליל הסדר, התרסק מטוס פוגה בשדות קיבוץ עין גדי הצעיר ושני הטייסים שהיו בו נהרגו במקום. אחד מהם, אריק אפיק היה חבר הקיבוץ. את האנדרטה לזכרו ולזכר עירא להט-גרצברג, הטייס השני שהיה במטוס, יצר זבו (זבולון) לויים, חבר עין גדי וחברו של אריק. לצד האנדרטה היפה הונח חלק מהמטוס שהתרסק. במשך שנים עמדה האנדרטה במקום בו נפל המטוס, אך כאשר נסלל כביש חדש בשמורה היה צריך להזיזה והיא הועברה למיקומה החדש, ליד בית העלמין של עין גדי.

לצידה ניצבת אנדרטה שלוקחת אותנו אל קרב אווירי שהתרחש מעל שמי מדבר יהודה ב-13.11.1966 בין טייס חיל האוויר הישראלי רן פקר וטייס ירדני בשם מוואפאק בדר א-סאלטי. לאחר קרב ממושך נטש סאלטי את מטוס ההנטר שלו והתרסק בשולי מדבר יהודה. גופתו הועברה לירדן ובמקום בו נפל הוצבה מצבת אבן עם כיתוב בערבית. בשנת 2009 נערך באזור סקר ארכיאולוגי ע"י אסף אורון וגדעון הדס במהלכו נמצאו שרידי המטוס, והועברו לידי חיל האוויר הירדני. בשנת 2021 נמצאו גם שרידי מצבת האבן הישנה, והיא הובאה לקיבוץ וזכתה לאנדרטה משלה.

אנדרטה והרים      אנדרטה ועץ

                                                         צילום: אבישג איילון

 

תחנה רביעית – אנדרטת אסון נאות הכיכר

ב-30 בדצמבר 1970 הלכו חיילי הנח"ל שהוצבו בנאות הכיכר לאכול ארוחת צהריים, כמדי יום. שום דבר במקום השקט והפסטורלי לא הכין אותם לאסון שיקרה. סלע במשקל של כ-60 טון התנתק מצוק בגובה 12 מטר ונפל על מבנה המטבח והשק"ם וכמה דקות אחריו התמוטט הצוק כולו ונפל על חדר האוכל בו שהו כ-35 איש.

עבודות הפינוי וההצלה נמשכו עד אמצע הלילה לאורות פנסים, ובסיוע ציוד מכני כבד ממפעלי ים המלח ובהמשך גם של חיל ההנדסה. בבוקר התגלו ממדי האסון – 19 חיילים ואזרח אחד מתו, 10 חיילים נפצעו, מתוכם אחד קשה. 5 אנשים בלבד ניצלו . עד אסון הכרמל, נחשב האירוע הזה כאסון הטבע הכבד ביותר במדינת ישראל.

במקום בו התנתק הסלע הוצבה אנדרטה לזכר הנופלים וכאן מתקיים מדי שנה טקס יום הזיכרון של המושבים נאות הכיכר ועין תמר. כדי להגיע נוסעים למושב נאות הכיכר, כ-400 מטר אחרי המחסום נמצאת האנדרטה בצד ימין של הכביש. את האנדרטה הקימו בשנת 2010 משפחות הנופלים יחד עם אנשי המושב.

אנדרטה וסלע

צילום: סימה שוורץ

 

מקווים שיהיה לכם טיול מרגש, עם ערך מוסף ושתוכלו להכיר דרך האנדרטאות פיסות היסטוריה לא מוכרות.

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

על המפה